Zdroj: Analýza bariér vstupu žáků základních škol do technického vzdělávání (2015)
“Nejčastěji zmiňovaným problémem při nasměrování žáků na technické obory je negativní image zaměstnání v tzv. těžkých provozech, ale i nepříznivé zkušenosti a představy spojené se studiem na odborných školách."
Svoji roli hraje i to, že absolvent humanitního směru studia má dle mínění rodičů obvykle širší a ve více oborech použitelné znalosti na rozdíl od oborů technických, které jsou často zaměřené více specificky. Negativní roli tu hrají i vlastní zkušenosti s propouštěním u velké části populace v případě restrukturalizace výrobních podniků (kupříkladu sklářství apod.).
Dětem také chybí zprostředkovaná zkušenost s těmi typy povolání, které jsou v České republice doménou mužů – jedná se přitom právě o technické profese či řemeslné práce. Vzhledem k vysoké rozvodovosti českých manželství je rodičovský pár často zastupován výhradně matkou.”
Naše doporučení:
Pomoci uchazečům pochopit, co dané řemeslo obnáší. Na webu například prostřednictvím pracovníků z oboru, absolventů, žáků, mistrů. Prezentovat fotky a videa z dílen, praxí a provozu.
Také se v tomto směru dá zaměřit na offline prezentaci (Den otevřených dveří, akce pořádané školou, exkurze…).