Jaký typ virtuální prohlídky pro vaši školu zvolit?

Už jste se rozhodli spolu s vedením školy na tvorbě virtuální prohlídky? Výborně, jak ale vybrat mezi řadou dodavatelů a typů virtuálních prohlídek? V tomto článku se zaměříme na to, jaká kritéria nastavit pro výběr té správné prohlídky pro vaši školu.

Ve světě virtuálních prohlídek se objevuje mnoho pojmů jako například Google Street View, Matterport nebo 3D sken atp. Některé záludné pojmy jsou však spojeny především s prezentací prostor k pronájmu nebo koupi. Jak to ale zjistit v iniciační fázi? 

Cíle vaší virtuální prohlídky

Nejdůležitější věcí, která je na vás - je stanovení, jaký bude pro vás skutečný cíl vaší virtuální prohlídky - informovat stávající studenty o rozložení učeben? Zvýšit obecné povědomí o zaměření vaší školy? Nebo lépe a zajímavěji informovat žadatele o tom, co škola nabízí za zajímavé obory a co se budoucí žák ve škole naučí? Pokud máte odpovězeno, pak můžete pomocí tohoto kritéria vybrat vhodného dodavatele. 

Virtuální prohlídky Matterport (3D skeny)

Ve virtuálních prohlídkách jste si mohli všimnout trendu tzv. Matterport 3D skenů, které mají ambici naskenovat vaši školu a vytvořit tak jakousi virtuální kopii vaší školy. I pokud by toto znělo lákavě, má to své mouchy na které se pokusíme zaměřit v následujících bodech: 

  • úvodní záběr tzv "dollyhouse" je sice pro wow efekt a ukáže 3D model celé budovy - neukáže ale její okolí a tak to často připomíná spíše jeskyni nebo bunkr (pro prezentaci bunkru je to tedy také zajímavé). Pro prezentaci školy je to ale na škodu - ta přeci chce prezentovat i své okolí a prostředí pro studium. 

  • jsou praktické především pro developery a hodí se pro integraci s půdorysem. Nacházíte se v 3D prostoru a proto vše připomíná při přechodech počítačovou hru. Tyto 3D skeny jsou doplněny o textury (fotogrammetrie) a díky tomu vše vypadá realisticky. Nelze nafotit pouze učebny nebo pouze dílny, musí se fotit prakticky vše. To je ale často na škodu, ve finále se jedná o více záběrů a míst, které bychom ani běžně neprezentovali a je zde velká šance, že návštěvník prohlídku opustí. 
  • infoboxy a doplňující odkazy (videa) Matterport sice nabízí, ale nelze upravovat vzhled těchto prvků nebo velikost textu
  • problém také nastává, kdy něco máte systematicky prezentovat - vytvářet logické návazné okruhy - nebo si chcete přizpůsobit grafiku, na to platforma Matterportu nemyslí. Vše vypadá stejně a jede podle jednotné šablony. U větších celků je tedy šance, že se člověk ztratí a vy nebudete moct zasáhnout do navigace.  
  • u této technologie také platíte za měsíční provoz poměrně významné částky - prohlídka totiž neběží na serveru vašeho dodavatele, ale přímo Matterportu. Toto si vždy ověřte, nežli byste do takové prohlídky měli investovat. 
  • dalším nedostatkem je absence namluveného komentáře a nemožnost plnit textové informace v prohlídce skrze Google tabulku
  • díky podrobnému přehledu kde se co nachází ve vaší škole může taková prohlídka představovat i bezpečnostní riziko

Z výše zmíněných důvodů bychom tuto formu prezentace pro školu NEDOPORUČOVALI.

hodnocení: 4/10

Marketingově orientované virtuální prohlídky

  • Tyto virtuální prohlídky respektují to, že je potřeba odprezentovat co nejvíce informací za relativně krátký časový úsek a lze natáčet pouze reprezentativní prostory a nikoliv vše. Lze také nastavit pořadí, v jakém budeme místa procházet.
  • Jsou připraveny na míru grafice a vizuálu školy. Díky tomu, že se tyto prohlídky dají připravit na míru a doprogramovat. Agentura, která takové prohlídky dodává si často dělá vlastní rozhraní a funkce prohlídky (pokud na to má dostatečnou kapacitu).  
  • Mohou být doplněny o namluvený komentář. 
  • Mohou být doplněny o letecký záběr, který lépe ukazuje prostředí školy. 
  • Nevýhodou této varianty může být pro někoho pořizovací cena, která se pohybuje mezi 25ti až 40ti tisíci bez DPH.

  • Zahrnují okruhy pro snadnější navigaci v prohlídce. Tyto okruhy jsou například jednotlivé obory školy, patra, nebo budovy školy. 
    Jak takové prohlídky vypadají? Podívejte se například na tyto realizace od společnosti Virtual Visit s.r.o., která se tomuto druhu prohlídek věnuje: 
  1. https://prohlidky.virtualvisit.cz/sklari_valmez/
  2.  https://prohlidky.virtualvisit.cz/SSLVT_Odolena_Voda/
  3.  https://prohlidky.virtualvisit.cz/zdravotnicka_5kvetna

hodnocení: 9/10

Jak je to s Google Street View 

Dalo by se předpokládat, že virtuální prohlídka školy na této platformě je to pravé ořechové. Že si každý najde to co potřebuje a projde celou školu a dozví se co je potřeba. Opak je pravdou. Od virtuálních prohlídek bez dodatečných informací může končit nezájmem návštěvníků, kteří nakonec bloudí po chodbách tam a zpět a není tedy jednoduché se  v prohlídce orientovat. Od těchto virtuálních prohlídek se již díkybohu odchází a přednost dostaly marketingově orientované virtuální prohlídky, které si nyní představíme. 

  • díky podrobnému přehledu kde se co nachází ve vaší škole může taková prohlídka představovat i bezpečnostní riziko
  • u této prohlídky bývá výhodou především cena, otázka je ale do jaké míry ji lze srovnávat s ostatními typy prohlídky

(hodnocení 2/10)

Virtuální prohlídka ve formátu Flash

Cca do konce roku 2018 bylo možné mít prohlídku ve formátu Flash. Díky bezpečnostním opatřením ze strany vývojářů prohlížečů (Google Chrome, Edge, Mozilla Firefox) však je nyní flash nutné speciálně povolit a představuje pro tyto prohlížeče bezpečnostní riziko. 

Tyto virtuální prohlídky již dnes nejsou nikým dodávány, ale řada škol je má stále na svém webu k dispozici - to je signál k revizi. 

(Hodnocení 0/10)

 

Závěrem 

Závěr si každý může udělat sám, je pochopitelné, že když jsou virtuální prohlídky vyrobeny na míru školám a jsou akcentovány jejich potřeby, pak můžete dostat nástroj pro vysoce informativní prezentaci školy. Podívejte se na projekt Virtuálních dní otevřených dveří, kde najdete pouze marketingově orientované virtuální prohlídky:

https://www.virtualnidnyotevrenychdveri.cz/

Nevíte si rady? Naši pracovníci z projektu Edunation vám vyberou vhodnou prohlídku odpovídající potřebám vaší školy.

 Chci nezávaznou konzultaci

Poslat nezávaznou poptávku

Toto pole je povinné
Chápeme, že nemáte čas na emaily. Proto se Vám ozveme telefonicky.
Toto pole je povinné
Zásady ochrany a zpracování osobních údajů